ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ

Η προϊστορία είναι η περίοδος της Ιστορίας από την εμφάνιση του ανθρώπου έως την ανακάλυψη της γραφής.
To σύστημα τριών εποχών είναι ένα σύστημα ταξινόμησης της ανθρώπινης προϊστορίας σε τρεις διαδοχικές χρονικές περιόδους, που πήραν το όνομά τους από το αντίστοιχο υλικό που χρησιμοποιείτο για την κατασκευή εργαλείων. Χρονολογικά ταξινομούνται ως εξής:

    Η Εποχή του Λίθου
    Η Εποχή του Χαλκού

    Η Εποχή του Σιδήρου
Γενικά με τον όρο Αρχαιότητα νοείται η μακρά περίοδος από την κλασσική εποχή της Ελλάδας και της Ρώμης μέχρι της εμφάνισης του Χριστιανισμού. Βέβαια στη περίοδο αυτή συμπεριλαμβάνονται και όλοι οι πρώιμοι πολιτισμοί, που αναδείχθηκαν στη Μεσοποταμία, στην Αρχαία Αίγυπτο, στην Εγγύς Ανατολή γενικότερα.













Αρχείο:Cave painting, Anthropos (2).jpeg  Το σπήλαιο Λασκώ είναι ένα από τα πλέον σημαντικά σπήλαια με παλαιολιθικής εποχής τοιχογραφίες, ιδιαίτερα διακρινόμενες όχι μόνον ως προς τον αριθμό τους αλλά και ως προς την αισθητική τους. Το σπήλαιο βρίσκεται κοντά στο χωριό Μοντινιάκ στην κοιλάδα του ποταμού Βεζέρ στην περιοχή της Ακουιτανίας (Aquitaine) της νοτιοδυτικής Γαλλίας. Έχει χαρακτηριστεί ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς από την Ουνέσκο.



Το φημισμένο σπήλαιο της Αltamira βρίσκεται στην Cantabria και συγκεκριμένα 33 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα Santander και ανακαλύφθηκε τυχαία από έναν βοσκό το 1868. Σύγχρονες μελέτες απέδειξαν ότι τα σχέδια ανάγονται στην παλαιολιθική εποχή, σε περίπου 16.000 χρόνια πρίν, πρόκειται επομένως για μια από τις πιο σημαντικές μαρτυρίες της προϊστορικής εποχής.




Τα συστήματα γραφής χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: λογογραφικά, συλλαβικά και αλφαβητικά. Οι λογογραφικές γραφές απεικονίζουν λέξεις και είναι είτε εικονογραφικές, βασίζονται δηλαδή στην προσπάθεια να μιμηθούν ζωγραφικά μια εικόνα, όπως η σουμεριακή σφηνοειδής γραφή, είτε ιδεογραφικές, βασίζονται στη σχηματοποιημένη και αφαιρετική αναπαράσταση εικόνων σε βαθμό που να μην παραπέμπει πια άμεσα στην αρχική εικόνα, όπως η αιγυπτιακή ιερογλυφική γραφή, η κρητική ιερογλυφική γραφή και τα κινεζικά ιδεογράμματα. Οι συλλαβικές γραφές απεικονίζουν συλλαβές, δηλαδή συνδυασμούς συμφώνων και φωνηέντων, όπως η Γραμμική Α και η Γραμμική Β. Οι αλφαβητικές γραφές απεικονίζουν μεμονωμένους φθόγγους, είτε μόνο σύμφωνα, όπως το φοινικικό αλφάβητο, η γωνιώδης εβραϊκή γραφή και η αραβική γραφή, είτε σύμφωνα και φωνήεντα, όπως το ελληνικό, λατινικό και κυριλλικό αλφάβητο.





   Σφηνοειδής γραφή
Οι Σουμέριοι θεωρούνται οι πρώτοι κάτοικοι του Σουμέρ (ή Σουμερίας), μιας περιοχής στη νότια Μεσοποταμία που εκτείνεται μεταξύ του Τίγρη, του Ευφράτη και του Περσικού Κόλπου. Οι Σουμέριοι αργότερα απορροφήθηκαν από τον βαβυλωνιακό πολιτισμό που αναπτύχθηκε και αυτός στη νότια Μεσοποταμία.
Η Σουμεριακή γλώσσα της αρχαίας Σουμερίας ομιλείτο στην νότια Μεσοποταμία τουλάχιστον από την 4η χιλιετία π.Χ. και θεωρείται η αρχαιότερα μαρτυρημένη γνωστή γλώσσα. Ως ομιλούμενη γλώσσα αντικαταστάθηκε από την Ακκαδική περί το 2000 π.Χ, αλλά συνέχισε να χρησιμοποιείται για ιερατικούς, τελετουργικούς και επιστημονικούς σκοπούς έως το 1 π.Χ. Κατόπιν ξεχάστηκε εντελώς έως τον 19o αιώνα, οπότε και αποκρυπτογραφήθηκε από τον Χένρι Ρόουλινσον (Henry Rawlinson) (1810-1895). Στην γραπτή εκφορά της η γλώσσα είναι σφηνοειδής και διακρίνεται από άλλες γλώσσες της περιοχής, όπως η Εβραϊκή γλώσσα, η Ακκαδική γλώσσα, η Αραμαϊκή γλώσσα -που ανήκουν στην οικογένεια των σημιτικών γλωσσών. Οι αρχαιότερες σουμεριακές πινακίδες που έχουν βρεθεί ως σήμερα ανάγονται στο 3500 π.Χ., χρονολογία που γίνεται αποδεκτή σήμερα ως η εποχή εφεύρεσης από τον άνθρωπο της γραφής.




Ugaritic-alphabet-chart.svg  Η εμφάνιση της Ουγκαριτικής γραφής. Το Ουγκαριτικό αλφάβητο χρησιμοποιήθηκε στο κράτος της Ουγκαρίτ από το το 1500 π.Χ. μέχρι το 1200 π.Χ.. Τα κείμενα που ανήκουν στην Ουγκαριτικής γλώσσας είναι μία από τις βορειοδυτικές σημιτικές γλώσσες στις οποίες επίσης ανήκουν η Αραμαϊκή και η Εβραϊκή γλώσσα. Η Ουγκαριτική γραφή είναι μεν σφηνοειδής γραφή, φέρει όμως τα χαρακτηριστικά των βορειοσημιτικών συμφωνικών γραφών που είναι ένας τύπος συστήματος γραφής, στον οποίο κάθε σύμβολο αντιπροσωπεύει ένα σύμφωνο, ενώ ο αναγνώστης πρέπει να προσθέσει το κατάλληλο φωνήεν. Παρόμοιες γραφές είναι η Φοινικική, η Σαμαριτική, η Αραμαϊκή και η Εβραϊκή γραφή.
Η ανακάλυψη της Ουγκαριτικής γλώσσας είναι η τρίτη σημαντική ανακάλυψη μετά την αποκωδικοποίηση των Αιγυπτιακών ιερογλυφικών και της σφηνοειδούς γραφής της Μεσοποταμίας. Τα Ουγκαριτικά κείμενα που βρέθηκαν μας διηγούνται για την μυθολογία της Χαναάν, όπως π.χ. τον μύθο του Κερέτ, το έπος του Αχάτ (ή μύθος του Δανιήλ), τον μύθο του Μπαλ-Αλιγιάν και τον Θάνατο του Μπαάλ.
Η πρώτη φωνητική γραφή, δηλαδή αυτή που χρησιμοποιείται για να καταγράφουμε τον ήχο της φωνής του προφορικού λόγου, χρησιμοποιήθηκε μάλλον το 1700 π.Χ. από τους Χυκσούς εργάτες ή από τους σκλάβους της εξόδου από την Αίγυπτο. Από τα κείμενα αυτά που έχουν βρεθεί, μόνο λίγα μπόρεσαν να αποκρυπτογραφηθούν, ενώ η έρευνα συνεχίζεται






  Αιγυπτιακά ιερογλυφικά
Με τον όρο Ιερογλυφικά αναφερόμαστε σ' ένα πρώιμο σύστημα γραφής που συνδιάζει λογογραφικά και αλφαβητικά στοιχεία. Η λέξη προέρχεται από τα αρχαία ελληνικά: (ιερός+γλυφίς) «ιερές γλυφές» (δηλαδή ιερά ανάγλυφα) επειδή χρησιμοποιήθηκαν σε ιερά θρησκευτικά κείμενα. Ιερογλυφική γραφή συναντούμε στην Αίγυπτο, την Μινωική Κρήτη και σε άλλους ανεπτυγμένους λαούς.
Τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά ήταν το σύστημα γραφής που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Αιγύπτιοι για να γράφουν τη γλώσσα τους και ήταν ένας συνδυασμός από σύμβολα,λογογράμματα και αλφαβητικά στοιχεία,πάνω από 2000 σε αριθμό. Η γραφή αυτή αποκρυπτογραφήθηκε από τον Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν το 1822, ο οποίος χρησιμοποίησε την περίφημη Στήλη της Ροζέττας. Τα πρωιμότερα αιγυπτιακά ιερόγλυφα χρονολογούνται στο 3400 π.Χ. Σχεδόν όλα τα σύμβολα αντιπροσωπεύουν ένα έμψυχο ή άψυχο αντικείμενο, και στην πιο επεξεργασμένη τους μορφή ήταν μικροσκοπικά έργα τέχνης από μόνα τους, και επομένως ήταν ιδανικά για μνημεία και διακοσμητικούς σκοπούς. Εντούτοις, από νωρίς στην Αιγυπτιακή ιστορία αναπτύχθηκε μια διακριτή διασκευή γραπτής ιερογλυφικής γραφής, γνωστή σήμερα ως ιερατική.


  Τα κινέζικα ιδεογράμματα
Παραδοσιακά η κινεζική γραφόταν κυρίως από χαρακτήρες-λέξεις μέσα σε ιδεατά παραλληλόγραμμα ταξινομημένα σε στήλες τα οποία διαβάζονταν από πάνω προς τα κάτω σε κάθε στήλη και η κάθε στήλη από δεξιά προς τα αριστερά. Το κινέζικα ιδεόγραμμα προήλθε από το εικονόγραμμα - σύμβολο που βρισκόταν σε στενή οπτική αντιστοιχία με την εικόνα του αντικειμένου ή του νοήματος που απέδιδε.Η κοινή άποψη πως οι κινέζικοι χαρακτήρες είναι ιδεογράμματα ή εικονογράμματα είναι εσφαλμένη. Οι περισσότεροι χαρακτήρες είναι σύνθετοι από φωνητικές συνιστώσες και σημασιολογικές ρίζες. Η κινέζικη  γραφή έχει ιστορία τέσσερις χιλιετηρίδες περίπου και η γραφική της εξέλιξη είναι ουσιαστικά ανεπαίσθητη.


  Το φοινικικό αλφάβητο είναι συμφωνογραφικό αλφάβητο με 22 γράμματα, που χρησιμοποιούσαν στον Λίβανο, την Παλαιστίνη και την Συρία από τον 11ο μέχρι τον 5ο αιώνα π.Χ. στα γραπτά κείμενα της Φοινικικής, Αραμαϊκής, Εβραϊκής και άλλων Σημιτικών γλωσσών. Τα γράμματα του Φοινικικού αλφαβήτου είναι απλοποίηση των αντίστοιχων γραμμάτων του πρωτοσημιτικού αλφάβητου, ενώ το παλαιότερο γραπτό δείγμα που έχει βρεθεί είναι μια επιγραφή στη σαρκοφάγο του βασιλιά Αχιράμ της Βύβλου στον σημερινό Λίβανο το 1000 π.Χ.. Σ'αυτό βασίστηκε το αραμαϊκό, εβραϊκό και το ελληνικό αλφάβητο. Στο αραμαϊκό αλφάβητο πιθανόν βασίστηκαν με τη σειρά τους τα αλφάβητα της ινδικής οικογένειας, καθώς και το αραβικό αλφάβητο. Aπό το ελληνικό αλφάβητο προέρχονται το λατινικό και το κυριλλικό αλφάβητο.
Το φοινικικό αλφάβητο χρησιμοποιούσε ένα ακροφωνικό σύστημα,κάθε γράμμα ήταν το πρώτο μιας φοινικικής λέξης:

άλεφ=βόδι
μπεθ=σπίτι
γκάμελ=καμήλα
ντάλεθ=πόρτα
χε=παράθυρο
γουάου=γάτζος
ζάϊν=όπλο
χεθ=φράχτης
τεθ=άγνωστο
γιόδ=χέρι
καφ=παλάμη
λάμεδ=βουκέντρα
μεμ=νερό
νουν=ψάρι
σάμεχ=υποστήριξη
άϊν=μάτι
πεχ=στόμα
σάδε=αγκίστρι
κόπφ=μαϊμού
ρες=κεφάλι
σιν=δόντι
τάου=σημείο




Η Γραμμική Α είναι μια μινωική γραφή που ανακαλύφθηκε στην Κρήτη από τον Άρθουρ Έβανς το 1900. Η γραφή αυτή θεωρείται πρόγονος της Γραμμικής Β, η οποία είναι μυκηναϊκή. Η Γραμμική Α αποτελείται όπως και η Γραμμική Β από συλλαβογράμματα (χαρακτήρες με συγκεκριμένη συλλαβική φωνητική αξία) και ιδεογράμματα (ή λογογράμματα, χαρακτήρες που αντιπροσωπεύουν αντικείμενα). Έχουν βρεθεί περί τα 60-70 συλλαβογράμματα και 60 ιδεογράμματα. Περίπου τα μισά από αυτά είναι κοινά με τους χαρακτήρες της Γραμμικής Β, κάτι που οδήγησε στην εικασία ότι η Α είναι πρόγονός της.
Η Γραμμική Β είναι η πρώτη γραφή της ελληνικής γλώσσας, μεταγενέστερη μορφή της Γραμμικής Α, και χρησιμοποιήθηκε στη Μυκηναϊκή Περίοδο, από το 17ο ως τον 13ο αι. π.Χ. Ανακαλύφθηκε στις αρχές του εικοστού αιώνα στην Κνωσό από τον Άρθουρ Έβανς, που την ονόμασε έτσι επειδή χρησιμοποιούσε γραμμικούς χαρακτήρες (και όχι εικονιστικούς, όπως η μινωική ιερογλυφική γραφή) χαραγμένους σε πήλινες πινακίδες. Αποκρυπτογραφήθηκε το 1952 από το νεαρό αρχιτέκτονα Μάικλ Βέντρις (M. Ventris). Ο Βέντρις ζήτησε τη βοήθεια του κλασικού φιλολόγου Τζων Τσάντγουικ (J. Chadwick) και μαζί δημοσίευσαν ένα ιστορικό άρθρο στο Journal of Hellenic Studies. Εκεί ερμήνευαν με σιγουριά 65 από τα 88 τότε γνωστά σύμβολά της, διατύπωναν τους βασικούς κανόνες ορθογραφίας της και έφερναν στο φως μια αρχαϊκή ελληνική διάλεκτο πέντε αιώνες παλαιότερη από τα Ελληνικά του Ομήρου.



























ΘΕΜΑΤΑ


   1_ Τι εννοούμε σήμερα με τον όρο ‘Γραφικές Τέχνες’;

   2_ Ποια τα αποτελέσματα από την χρήση της γραφής για τον πολιτισμό;

   3_ Ποιο είναι το αρχαιότερο σύστημα γραφής;

   4_ Τι γνωρίζεται για τις γραφές  Γραμμική Α και Γραμμική Β;
         Που αναπτύσσεται η Γραμμική Α και η Γραμμική Β;

   5_ Τι είναι τα εικονογράμματα και τι τα ιδεογράμματα;
    
   6_ Τι ονομάζουμε αλφάβητο; Γιατί δόθηκε αυτή η ονομασία; Ποιο είναι το πρώτο
         σύγχρονο αλφάβητο και γιατί;

   7_ Ποια ήταν η γραφή στην αρχαία Αίγυπτο; Υπήρξαν παραλλαγές της; Τι βοήθησε στην
    αποκρυπτογράφησή της;

   8_ Τι γνωρίζεται για το δίσκο της Φαιστού; Έχει  αποκρυπτογραφηθεί;
 
   9_ Τι το ιδιαίτερο παρουσιάζουν οι Φοίνικες στη γραφή τους και τι οι Έλληνες; Σε τι
      συνεισέφεραν στην εξέλιξη της γραφής;
    
 10_ Τι είναι τα πεζά και για ποίο λόγο αναπτύχθηκαν;


11_ Ποιους φορείς γραφής γνωρίζετε; Αναφέρατε πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα για
     το κάθε ένα.











12_ Ποιοι οι λόγοι που οδήγησαν στην αλλαγή των υλικών της γραφής;

13_ Ποιους φορείς γραφής γνωρίζετε; Αναφέρατε πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
       για τον κάθε ένα.

14_ Τι ονομάζουμε ‘ειλητάριο’;

15_ Ποιο είναι το αρχαιότερο τυπωμένο βιβλίο;

16_ Τι είναι τα χειρόγραφα και ποίοι εξειδικευμένοι τεχνίτες-καλλιτέχνες χρειαζόντουσαν

       για την παραγωγή τους; Που και από ποιους δημιουργήθηκαν;

17_ Πως μετριέται το βάρος του χαρτιού;

18_ Που πρωτοεμφανίστηκε η εκτύπωση με μελάνι;

19_ Πού και πότε εφευρέθηκε το χαρτί, από ποια υλικά παρασκευάζεται;

20_ Ποια μορφή είχαν τα παλαιότερα βιβλία;